Naar de AFAS KnowledgeBase Terug naar de zoekresultaten

Andere artikelen

Vervolgactie: Incident insturen:

Heeft dit jouw vraag beantwoord?

Bedankt voor jouw feedback!

Ja Nee
Geblokkeerd bankafschrift controleren PROFIT 8

Geblokkeerd bankafschrift controleren

Bij het inlezen van een bankafschrift voert Profit enkele controles uit. In dit artikel lees je hoe je bepaalde meldingen kunt oplossen.

Inhoud

Melding: Het beginsaldo in het bestand komt niet overeen met het saldo van het dagboek

Bij het inlezen van een bankafschrift controleert Profit het saldo van het ingelezen bankafschrift met het saldo van de grootboekrekening van de bank. Als het saldo afwijkt verschijnt de melding: 'Het beginsaldo in het bestand komt niet overeen met het saldo van het dagboek'. Het bankafschrift is geblokkeerd. In geval van geblokkeerde bankafschriften controleer je het transactiebestand en de administratie, om te bepalen waarom het saldo van de bank afwijkt. Vervolgens los je de oorzaak van het geblokkeerde bankafschrift op, afhankelijk van de situatie die van toepassing is.

Nadat je de oorzaak hebt opgelost en het saldo correct is verdwijnt de melding niet, deze wordt namelijk eenmalig bepaald. Je kunt het bankafschrift verwijderen en opnieuw ingelezen als dit nog beschikbaar is. Als dit niet zo is kun je wachten op het volgende afschrift en kijken of je dit kunt inlezen.

Oplossingen:

Controleer of ingelezen boekingen nadien zijn gewijzigd

Bankboek saldo controleren

Handmatige boekingen controleren

Bankafschrift dubbel ingelezen / Niet aansluitend ingelezen

Niet verwerkte transactiebestanden

Volgorde van inlezen

Niet verwerkte mutaties controleren

Zie ook:

Melding: Het beginsaldo in het bestand komt niet overeen met het saldo van het dagboek plus het totaal van de niet-verwerkte bankafschriftmutaties van bankafschriften met de status ingelezen of onderhanden

Dit is een signalerende melding en dit is altijd het gevolg van de manier waarop de financiële mutaties worden verwerkt. Deze melding is geen fout in Profit. Omdat bankmutaties per klant verschillen, ligt de verantwoordelijkheid hiervan bij de klant. AFAS Support kan je hierin niet ondersteunen.

Probeer via onderstaande controles de oorzaak van de melding te achterhalen.

  • Controleer of de grootboekrekening voor de bank een rekening is voor vreemde valuta, terwijl je de afschriften voor een EURO-rekening inleest.
  • Controleer of er ingelezen bankafschriften ontbreken of zijn overgeslagen. Voeg hiervoor het veld 'ID' (van het bankafschrift) toe aan de weergave met bankafschriften.
  • Controleer in het bankafschrift of de datum die de bank meegeeft voor de rente overeen komt met de datum die je inboekt in Profit.
  • Raadpleeg het rapport Dagboekjournaal (Profit) en leg dit naast het dagafschrift. Doorloop post voor post alle regels tot het verschil gevonden is.

Zie ook:

Direct naar

  1. Bankafschriften
  2. Elektronische bankafschriften inrichten
  3. Bankkoppeling inrichten
  4. Bankafschrift inlezen
  5. Ingelezen bankafschrift raadplegen
  6. Geblokkeerd bankafschrift controleren
  7. Bankafschrift vrijgeven
  8. Bankafschrift verwerken
  9. Bankafschrift verwijderen
  10. Zoekcriteria voor het matchen van bankafschriften bij automatische verwerking
  11. Journaalpost bankafschrift wijzigen
  12. Verwerken van Equens-betalingen
  13. Bankafschriften via bankkoppeling